Jam etiquette en hoe je weer uitgenodigd wordt!

Of een jam nu bestaat uit volledig geïmproviseerde muziek of covers, er zijn een aantal etiquetteregels die muzikanten moeten volgen die zorgen voor een betere ervaring voor de spelers en hun publiek.  

Verhaal door Dale Titus

Regel Een: Uitgenodigd worden om te blijven - niet gevraagd worden om te vertrekken 

Niets verpest de positieve sfeer van een jam sneller dan een muzikant die het podium opkomt en over alle anderen heen speelt. Als je een solo krijgt, probeer dan respectvol om te gaan met de andere muzikanten en het publiek door niet te lang te blijven. Als andere spelers voor jou hebben gesologeerd in het nummer waarop je aan het jammen bent, probeer dan de lengte van je solo af te stemmen op hoe lang zij speelden. Het is beter om aangemoedigd te worden om te blijven soleren dan om tijdens je solo op te kijken en de andere muzikanten Candy Crush te zien spelen op hun telefoon! 

Regel twee: wees het kader - niet het schilderij

Bij de meeste instrumentale jamsessies is er een roulatie van solisten, waardoor iedereen de kans krijgt om even in de schijnwerpers te staan. Een manier om ervoor te zorgen dat je weer wordt uitgenodigd voor de volgende jamsessie is om je uiterste best te doen om elke solist te ondersteunen met je baslijnen. Een oefening die ik graag doe bij het ondersteunen van een solist is het spelen van een sonisch "opposites attract" spel. Als de solist in het hoge register speelt, zorg ik ervoor dat mijn baslijn in een lager register is. Als de solist vervolgens naar een lager register gaat, schuif ik mijn baslijn omhoog. Ook als een muzikant een harmonisch zeer complexe solo speelt, houd ik het bij de roots. Kortom, ik probeer ervoor te zorgen dat mijn baslijn niet in de weg zit van wat de solist probeert uit te drukken.  

Als het gaat om de intensiteit van een solo, speel ik NIET het tegenovergestelde spel. Als de solist de dynamiek ver naar beneden haalt, zorg ik ervoor dat ik hem of haar evenveel tegemoet kom. Als een muzikant de intensiteit opbouwt tot een smeltend niveau, doe ik hetzelfde. Niets is erger dan het intensiteitsniveau van een solist NIET evenaren. 

Regel drie: Begin de race niet in een auto met lekke banden

Dit zou een no-brainer moeten zijn, maar ga niet jammen als je weet dat er een probleem is met je bas of andere apparatuur die je die avond wilt gebruiken. Niets verpest de sfeer sneller dan een vervelend zoemend geluid of het af en toe uitvallen van je bas. Neem voordat je naar de zaal gaat even de tijd om de spullen die je mee wilt nemen te testen.  

Terzijde: als je naar een jamavond gaat om een paar nummers mee te spelen en je bent niet de huisbassist van die avond, weersta dan de drang om al je pedalen, drie bassen en een ingelijste foto van je favoriete bassist mee te nemen om op de versterker te zetten. Als je naar het podium wordt geroepen, moet je in minder dan een minuut kunnen inpluggen en klaar zijn om te spelen.  

Regel Vier: Zorg ervoor dat u op de juiste plaats bent 

Als je maar één ding onthoudt van dit artikel, is het dit: Verwar een jamsessie niet met een open mic avond. Als je wordt uitgenodigd op het podium om te jammen, is dat niet het moment om je 20 minuten durende solo-bas, vrije jazz odyssee tevoorschijn te toveren. Een open mic avond is de plek om dat te doen. Een jamavond is een gezamenlijk evenement - het perfecte moment om goed met anderen te spelen.  

Deelnemen aan jamsessies heeft zoveel voordelen. Toen ik studeerde aan het Bass Institute of Technology leerde ik net zo veel, zo niet meer, van de jamsessies na sluitingstijd als in een klaslokaal. Ik had niet alleen veel plezier en kon theoretische kennis omzetten in praktische toepassingen, maar ik heb ook levenslange vriendschappen gesloten.  

Tot slot, als je moeite hebt om een jamsessie bij jou in de buurt te vinden, overweeg dan om er zelf een te organiseren! Het enige wat je nodig hebt, is een ruimte die groot genoeg is en een paar vergevingsgezinde buren!  


GA LEKKER JAMMEN! 

Previous
Previous

Spotlight product: De Ashdown ORIGINAL-EVO-C112 300

Next
Next

Ernie Ball String Theory ft. Steve Morse!