Producer and songwriter Brian Howes relies on Focusrite interfaces

Als Brian Howes ooit genoeg krijgt van het maken van hits, kan hij vanuit zijn thuisstudio op Vancouver Island de laan aflopen en wat zalm vangen. Maar gezien het feit dat zijn talenten in trek blijven, zal de zalm waarschijnlijk nog wel even veilig zijn. De GRAMMY®-genomineerde inwoner van Vancouver heeft BMI-, SOCAN-, Juno- en Dove-awards ontvangen. Zijn portfolio omvat het produceren van Nickelback's multi-platina album Here And Now , inclusief de singles "Trying Not To Love You" en "Lullaby"; het meeschrijven aan Daughtry hits waaronder "Over You" en "What I Want" van zijn multi-platina debuutalbum; het meeschrijven en produceren van Hinder's nummer één single "Lips Of An Angel"; meeschrijven en produceren aan alle zeven albums van de Canadese pop/rockgroep Hedley, die hem meerdere malen de Juno Producer Of The Year en Best Pop Album opleverden; evenals aanvullende projecten met Boys Like Girls, Taylor Swift, Mother Mother, Chris Cornell en talloze anderen.

De aardetinten en het natuurlijke licht van Howes' studio - ontworpen door Ron "Obvious" Vermeulen, wiens ontwerpen voor persoonlijke studio's als The Warehouse van Bryan Adams en Armoury Studios van Jim Vallance hem tot een akoestische legende in het noordwesten hebben gemaakt - maken het een comfortabele plek om te werken. Howes beschrijft het als "een mooie kelder, met de beste apparatuur ter wereld!". Maar het is ook een gemakkelijke, gestroomlijnde omgeving, dankzij een assortiment Focusrite interfaces die er geïnstalleerd zijn. Een 64-in/64-out Pro Tools | HD en dubbele Thunderbolt 3 Rode 16Line is de belangrijkste interface van de studio. Een ISA 828 MkII bevat acht van de klassieke microfoonvoorversterkers - met Lundahl LL1538 transformatoren op elke ingang - die van Howes een levenslange fan van het merk Focusrite hebben gemaakt. A RedNet A16R MkII 16-kanaals analoge I/O-interface is de hub voor een toekomstige uitbreiding van Dante® netwerken in de studio, waarbij gebruik wordt gemaakt van bekabeling die de ontwerper heeft gepland en voorzien. Focusrite biedt Howes zowel betrouwbare netwerkconnectiviteit binnen de signaalpadinfrastructuur van de studio als klassieke tonaliteit voor elke microfooningang.

"De Focusrite-producten zijn heel gemakkelijk om mee te werken", zegt Howes, die in de in British Columbia gevestigde band Young Guns speelde, later de groep DDT voorzat, die punk, ska en rap combineerde, en vervolgens in 2002 de alternatieve rockband Closure vormde voordat hij zich fulltime op de muziekproductie stortte. "Ik ben een producer met een grote visie. Ik luister naar het nummer en de artiest. Ik begrijp de basis van de technologie, maar mijn benadering heeft meer te maken met het gevoel, de vibe en het geluid dan met technische tovenarij. Ik werk samen met een geweldige technicus, Karl Dicaire, die de technische aspecten voor zijn rekening neemt, zodat ik me kan richten op de creatieve elementen. Ik hoor graag muziek door de Focusrite converters. Ze werken fantastisch op elk type muziek."

En dat definieert het muzikale oeuvre van Howes wel zo'n beetje: recente projecten waarvoor de Focusrite-units in zijn studio zijn gebruikt, zijn onder andere de uit Florida afkomstige rockers Fame On Fire; Pecos & The Rooftops' gruizige mix van mid-tempo country, folk en rechttoe rechtaan southern rock; en de met een GRAMMY Award genomineerde christelijke rockband Skillet. "Ik werk aan projecten die variëren van rock tot pop tot country tot hiphop, en ik heb verschillende soorten apparatuur die me daarbij helpen," zegt hij. "Maar de Focusrite-units zijn een van de grote consistente dingen in dat alles, en ook in de toekomst, met de Dante-connectiviteit die de A16R biedt. De Focusrite-apparatuur maakt het verschil."

Previous
Previous

Webinar - Podcasting in the Classroom with Focusrite Vocaster!

Next
Next

Shubb viert zijn 50e verjaardag met 5 gelimiteerde edities!