Renowned recording engineer Nick Mac elevates his recording setup by expanding his Focusrite arsenal

Nick Mac

Als hoofdtechnicus bij de gerenommeerde productiestudio's van Electric Feel Entertainment houdt Nick Mac toezicht op een roster van topartiesten, producers, songwriters en partners. Met engineering credits waaronder Post Malone, The Kid Laroi, 24kGoldn, Machine Gun Kelly, Travis Barker, YG, Future en meer, vertrouwt Nick op Focusrite's ISA 428 vierkanaals microfoonvoorversterker, ISA 430 channel strip en ISA One mic pre/DI, met de optionele ISA ADN2 kaart, om consistent topresultaten te leveren.

Onlangs, toen Electric Feel de studio opnieuw inrichtte met volledig nieuwe bedrading, een Solid State Logic AWS 924 Delta analoog mengpaneel, Genelec monitors en aanzienlijke akoestische verbeteringen, greep Nick de kans om zijn setup te upgraden. Hij voegde Focusrite's Rode 16Line meerkanaals A/D D/A interface, ISA ADN2 tweekanaals A/D-kaart en RedNet AM2 stereo audio monitoring unit toe aan zijn arsenaal, waardoor zijn systeem naar nieuwe hoogten steeg.

"Ik gebruik de Red 16Line de laatste tijd vrij veel," zegt Nick. "Mijn vrienden lachen me waarschijnlijk achter mijn rug uit, maar ik heb mijn 16Line in een rack staan - het is een rack met vier ruimtes - met mijn Mac mini in een chassis. En aan de voorkant van het rack heb ik een paneel gemaakt waarmee ik acht in en acht uit kan naar mijn line in en output. In principe sleep ik dit rack met mijn 16Line overal mee naartoe, of het nu bij Electric Feel is of in een andere studio of waar dan ook."

Nick explains, "I can track with it and I can mix with it. I most commonly track with that and use my ISA One as my mic pre to feed into my little patch panel I have on the front. And in some situations, because I just added the ADN2, I’ve used RedNet to break out to a couple other pieces of gear. I’ve used the ISA One with RedNet, which I really love. It lets you get incredible distances away from your setup, but still have control. All with pristine audio."

Due to the diverse recording environments Nick encounters with his high-profile clients, flexibility is crucial. Recently, he enhanced his setup by adding the ISA ADN2 two-channel A/D card to his ISA One. This upgrade provides the ISA One microphone preamp with two channels of Dante® connectivity, alongside AES3 (AES/EBU), ADAT TOSLINK, and S/PDIF connectivity. Supporting sample rates up to 24-bit/192kHz, the ISA ADN2 also includes Word Clock I/O via BNC connectors for synchronization across digital sources or integration with external equipment. Its Dante outputs allow seamless connection to any RedNet device, significantly expanding the ISA One’s connectivity options.

"RedNet heeft de flexibiliteit geboden om in een breed scala aan locatiesituaties te werken," zegt Nick. "Soms krijgen we telefoontjes: 'Oh, we gaan een kamp opzetten bij dit huis en daar een maand werken, of een week,' of wat het ook is. En nu ik RedNet heb, kun je aansluiten en elke opstelling maken die je maar wilt. Ik ben er een groot voorstander van om verschillende stations te gebruiken voor verschillende dingen en de flexibiliteit te hebben zonder afbreuk te doen aan de kern van wat we doen, namelijk altijd de beste geluidskwaliteit. Met de Focusrite-apparatuur kan ik dus de opstelling maken die ik nodig heb om de tracks van mijn artiesten vast te leggen."

Hij vervolgt: "Ik heb ook een Focusrite Control 2802 mixer en DAW-controller van een paar jaar geleden die ik af en toe met me meesleep voor onderweg. Ik gebruik hem als ik me voor langere tijd ergens installeer, gewoon voor IO en voor routing en dat soort dingen, en ik geniet er echt van. Het maakt me echt gelukkig. En het stelt me in staat om dingen te doen die ik normaal gesproken in onze A-kamer bij Electric Feel ergens anders zou doen. Ik wil geen compromissen sluiten, want als je dingen begint te compromitteren, ga je een paar tandjes lager en dan wordt het gewoon rommelig en raar. En ik heb liever spullen waarmee ik niet alleen kan doen wat de klant minimaal nodig heeft, maar ook meer dan dat als ze vragen: 'Hé, kunnen we dit doen? Kunnen we hier een opstelling maken? Hé, kunnen we beneden speakers afspelen? Dan is het van: 'Natuurlijk, geen probleem. Ik heb de Focusrite AM2, er zitten uitgangen op, dus je kunt een paar luidsprekers gebruiken als je dat wilt."

Nick is al lange tijd een toegewijde fan van de ISA One en prijst het als een van de meest functierijke apparaten die hij ooit heeft gebruikt. Hij waardeert de uitzonderlijke kwaliteit van de klassieke Lundahl transformatorgebaseerde Focusrite mic voorversterker naast een onafhankelijk DI kanaal, elk uitgerust met selecteerbare transformator impedantie instellingen. De ISA One zit in een robuuste en draagbare behuizing en spreekt Nick aan vanwege de aanraakgevoelige bedieningselementen op het voorpaneel, met name die voor de mic pre en hoofdtelefoonbewaking.

Focusrite Rode 16line

“By adding the optional Dante card, the conversion is phenomenal on the ISA One. And being able to go into the unit with my microphone is key. A lot of times these days I’m starting with the Soyuz 017 Tube V2 Large-diaphragm Tube Condenser Microphone, and I’ll have a Sony C-800 and a Lewitt LCT 1040 Tube Microphone on standby as well. Those are my three favorites. But with those three options on hand, going into my ISA One with either an 1176 or a Distressor, that’s pretty much it. So into the 16Line, I might add an EQ in the future. I’m not sure what yet. But as far as the signal chain, that’s what I’m doing – going straight into my Pro Tools rig and working there. And I will say the benefits of switching to a 16Line from another unit has been night and day. The clocking is phenomenal. No pops and clicks. The low latency is incredible. I’ve had no complaints from any of my artists or myself. And the sonic quality of it, I think is incredible.”

Momenteel werkt Nick aan verschillende projecten waarbij hij Focusrite gebruikt als onderdeel van zijn workflow. "Ik heb de 16Line gebruikt met onze SSL 924 om een soort hybride mixsituatie te maken, omdat ik echt geniet van faders en EQ's en dingen die ik buiten de box kan aanraken - dingen waarvan ik denk dat ze mijn workflow niet alleen versnellen maar ook verbeteren."

Nick explains his current setup, saying, "I’ve been running vocals through the desk, along with strings and choir, and doing mix passes with those faders and automating everything as I’m printing – by hand in real time by doing fader moves – which I’ve really enjoyed. The 16Line makes that incredibly easy, especially having the patch points on the front of my rig. I’m able to run stereo pairs or whatever I want out onto the desk, do what I need to do, and bring it back. And the A-to-D conversion is incredible, and I feel like I’m not losing anything. If anything, I’m only gaining things, and there’s no compromise. It’s just been nothing but enjoyable to work like that, and the sonics are just incredible."

Toen we hem vroegen of hij nog een laatste gedachte had, antwoordde Nick: "Het belangrijkste deel van betrouwbaar zijn voor mijn artiesten is het kiezen van de juiste apparatuur die me in staat stelt te doen wat ik doe terwijl ik onzichtbaar ben voor hen." Hij voegt eraan toe: "Focusrite is altijd de hoeksteen geweest van wat ik denk dat de juiste beslissing is voor mijn artiesten. Ze kennen niet noodzakelijkerwijs de merken en de apparatuur of wat dan ook; ze vertrouwen op mij om dat te doen. Vooral recentelijk, toen ik overstapte op de 16Line en die eenheid elke dag bij me droeg, en me ertoe verplichtte om die in elke sessie mee te nemen, was dat erg vruchtbaar voor me. Het gaat erom dat ik me elke dag inzet om de beste technicus te zijn die ik kan zijn, en Focusrite is een groot onderdeel van die mentaliteit."

Previous
Previous

DE PRE-TOON VAN DE KERNOM MOHO

Next
Next

Hoe goed integreert de nieuwe NOVATION Launchkey met Ableton Live?