Is je trombonepraktijk S.M.A.R.T?
Als je je voorbereidt op een belangrijk optreden, is het gebruikelijk om je voorbereiding op te delen in twee categorieën: muzikale voorbereiding en fysieke voorbereiding. Gebruik deze vier voorbereidingsprincipes van Denis Wick-artiest Victor Haskins om ervoor te zorgen dat je voorbereiding effectief is en je algehele welzijn bevordert voor je komende grote optreden.
"De trompet, of elk ander koperblaasinstrument, is een fysiek veeleisend instrument. Om muziek te kunnen maken, moet je de fysieke uitdagingen van het bespelen van het instrument overwinnen. Het instrument bespelen en muziek maken zijn twee verschillende activiteiten." Victor Haskins
Principe 1: S.M.A.R.T.-doelen stellen
Tijd is een kostbaar goed en we kunnen het ons niet veroorloven om er iets van te verspillen - we moeten onze tijd zo verstandig mogelijk gebruiken. We hebben ook maar een beperkte hoeveelheid uithoudingsvermogen in onze embouchures om de hoorn te bespelen, en dus moeten we daar ook zo verstandig mogelijk mee omgaan. In de loop der jaren heb ik een aantal studenten lesgegeven en ik heb een aantal trends opgemerkt. Een van die trends is dat studenten ineffectief oefenen omdat ze geen duidelijk doel voor ogen hebben. SMART is een acroniem dat staat voor Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant en Tijdgebonden. Een voorbeeld van een ineffectief doel is "Ik wil beter worden in de trompet", of "Ik wil hogere noten spelen". Hoe weet je wanneer je "beter" bent, of wanneer je "hoger" hebt gespeeld? Verspil geen tijd met het stellen van zulke doelen. In plaats daarvan zou een beter doel kunnen zijn: "Ik wil de maten 1-16 van de All-District Voorbereide Etude nauwkeurig kunnen spelen op 80 bpm tegen woensdag". Als het vandaag maandag is, is dit een goed doel om te stellen. Hier is waarom:
Dit doel is specifiek - je hebt gespecificeerd aan welke maten van welk stuk of welke oefening je gaat werken en hoe snel je het wilt kunnen spelen. Je kunt het meten met een metronoom (80 bpm is het doel). Het is een klein stuk materiaal waar je aan kunt werken zodat het haalbaar is binnen je oefensessies. Het is relevant omdat de All-District audities volgende week vrijdag plaatsvinden. Dit is ook een tijdsgebonden doel - je hebt 3 oefensessies (maandag, dinsdag en woensdag) om het te voltooien. Dit doel houdt je gefocust op de prijs. Maak doelen zoals deze voor meer succes.
Principe 2: Een geschreven plan hebben
Voordat je elke dag je hoorn oppakt om te oefenen, schrijf je op welke specifieke activiteiten je gaat doen. Ik zou ook aanraden om een timer/stopwatch te gebruiken tijdens je oefensessies en te plannen hoe lang je elke activiteit zult doen. Om door te gaan met het voorbeeld hierboven: stel dat je elke dag 30 minuten hebt om te oefenen, dan zou het plan voor maandag er als volgt uitzien
MAANDAGPLAN
Opwarmen; 5 min
Noten leren (vingerzettingen leren, noten verklanken zonder metronoom, zingen) voor maat 1-8; 5 min.
Ritmes leren (zingen/klappen) voor ms 1-8; 5 min.
Leer expressiemarkering (articulatie, dynamiek-zang en/of spel) voor ms 1-8; 5 min.
Oefen ms 1-8 met metronoom; 10 min.
Aan het einde van deze oefensessie moet je noteren met welke metronoom markering je geëindigd bent, zodat je daar kunt beginnen bij de volgende oefensessie. Elke oefensessie moet gepland worden om je dichter bij je doelen te brengen, net als dit maandagplan.
Principe 3: Rust evenveel als je speelt
Een veelvoorkomend probleem dat ik hoor van studenten is dat ze moe worden na een korte tijd oefenen, of dat ze sneller moe worden dan productief is voor hun sessies. Als ik observeer hoe studenten met deze klacht oefenen, merk ik dat ze een passage keer op keer proberen zonder rust.
Bij het trainen verdelen we oefeningen in REPS en SETS. Een "rep" is een herhaling. Een set is een groep herhalingen. Als ik mijn borst wil trainen met push-ups, doe ik misschien 3 sets van 20 herhalingen. Dus ik doe 20 push-ups achter elkaar (dit is 1 set), rust dan een minuut (doe geen activiteit), doe dan nog een set van 20 push-ups, rust 1 minuut en doe dan nog een laatste set van 20 reps. Dit is effectiever dan gewoon 60 push-ups in één keer doen (hoewel er een tijd IS dat ik wel op die manier wil trainen). Meestal moeten we de oefening opdelen in sets met rust ertussen zodat onze spieren kunnen herstellen.
Op dezelfde manier, wanneer we hoorn spelen (een zeer FYSIEK instrument), moeten we rusten tussen sets oefeningen! Vergeet niet dat we deze zeer kleine spieren in ons gezicht trainen om iets heel onnatuurlijks te doen waar de spieren (en weefsels) niet voor bedoeld zijn - hoge luchtsnelheden door een stuk leidingwerk blazen. We moeten lief zijn voor ons gezicht! Het principe is dus dat je moet RUSTEN ALS JE SPELT. Als je de bovengenoemde maten 1-8 oefent en je doet er 40 seconden over, dan moet je minstens 40 seconden met de hoorn van je gezicht af zitten. De volgende keer dat je er 30 seconden over doet, moet je minstens 30 seconden rusten. Stel dat je er de volgende keer 1 minuut over doet omdat je het twee keer achter elkaar speelt. Je moet dan minstens 1 minuut doorbrengen met de hoorn UIT je gezicht. Zo kun je lange sessies oefenen zonder jezelf te veel te vermoeien. Rusten tussen de sets door zorgt er ook voor dat je hersenen onbewust kunnen bekijken wat je net hebt gedaan, waardoor je effectiever oefent.
Principe 4: Registreer jezelf
Je kunt alleen weten wat je echt deed als je 100% van je aandacht kunt geven aan het luisteren naar jezelf. We kunnen (en moeten) bewust zijn terwijl we spelen, maar het beoordelen van je vorm en HOE je het doet TIJDENS je de activiteit aan het doen bent, haalt het weg van hoe aanwezig je bent wanneer je de activiteit daadwerkelijk aan het doen bent. In plaats daarvan, omdat we het net hadden over evenveel rusten als je speelt, zou je elk klein stukje oefening moeten opnemen. Vervolgens, terwijl je je gezicht laat rusten, moet je de opname afspelen. Dit is briljant, want als het je 1 minuut kostte om een passage te spelen, zal de opname 1 minuut lang zijn, wat voldoet aan de regel van evenveel rusten als je speelt. Dit is goed voor je gezicht en je hersenen. Als je vervolgens die opname van 1 minuut terugluistert, weet je wat je wel en niet hebt gedaan, zodat je bij de volgende herhaling van dat materiaal gerichter kunt spelen. Winst voor iedereen!
Dit zijn allemaal principes die je VANDAAG op je praktijk kunt toepassen en je zult resultaten zien. Je praktijk zal meer georganiseerd zijn, minder vermoeiend en je zult een duidelijker idee hebben van wat je eigenlijk moet doen om je doel te bereiken.